A globális autóipar az elmúlt években szembesült néhány komoly kihívással. Szinte a világ minden részén a recessziós gazdasági körülmények rányomták a bélyegét az autóipari vállaltokra.

A szektor piaci szereplői a visszatérés támogatására különböző trendek és módszerek kombinálásával próbálnak megfelelni a kihívásokra. Cikkünkben néhány ilyen trendet nézünk meg és azokra milyen válaszokat, milyen támogatást tud nyújtani egy ERP rendszer.

 

Korszerűbb ellátási lánc: Annak ellenére, hogy a gazdasági feltételek javulnak az autóipari vállalatok rájöttek, hogy az ellátási láncnak integráltabbnak kell hogy legyen, ha megakarják tartani a költségeket és javítani akarják az end-to-end (ügyféltől-ügyfélig) hatékonyságát.  A beszállítók és a gyártók között szükséges az integráltabb kapcsolat. Sokszor halljuk és tapasztaljuk a munkánk során, hogy a gyártó vállalat követelményként támasztja a beszállító felé, hogy legyen rálátása a gyártásra, akár a beszállító ERP rendszerén keresztül.

Innováció: önálló vezetés és elektromos járművek: Emissziós normák a főbb piacokon, mint az Egyesült Államok és Európa, hogy a piaci szereplők járművei minél környezetbarát megoldások legyenek. Továbbá köszönhetően a Tesla és a Google erőfeszítéseinek egyre inkább valóságosabbak lesznek az önjáró járművek. Természetesen ezek a technológiák egészen más folyamatokat kívánnak meg, a gyártótól és a beszállítótól egyaránt, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek jól bevált folyamatai.

 

Internet of Things az autó részeként: A jármű kapcsolódik az internetre, képessé válik a felhasználóval való kommunikációra. Például sok új jármű, már beépített Wi-fi-vel rendelkezik és akár tudja a gyártót értesíteni, ha javítani kell rajta valamit. Vagy itt van a Tesla főnőkének, Elon Musknak nem is olyan régi bejelentése miszerint az autónk önállóan megtalálhat minket a telefonunk, vagy az okos óránk által adott helymeghatározó jel alapján.

Ipar 4.0: Hannoverben az idei Cebit-en is már megjelentek az ipar 4.0-ról szóló megoldások. Köztük az abas AG is betudta mutatni a megoldásait. Azaz az informatikai rendszer képes a kommunikációra a gyártásban rész vevő összes géppel, robottal, stb. és ezek részére utasításokat tud adni, így képessé válik arra, hogy önállóan módosíthassa a gyártási paramétereket is. Ezzel a témával kapcsolatban egy hosszabb cikkel is készülünk mely hamarosan olvasható lesz itt a blogon.

 

 

Az autóipari vállalatok folyamatosan keresnek olyan megoldásokat melyek segítségével versenyképesek maradjanak. Biztosítani kell, hogy a vállalatirányítási rendszerek képesek legyenek arra, hogy segítsék ezen cégeket a külső és belső hatékony működés kialakítására.

Hol segítenek az ERP rendszerek?

Függetlenül attól, hogy egy új beszállítót kell kiválasztani az elektromos alkatrészek beszállítására, vagy csak arra kell megoldás, hogy az ügyfélszolgálat hatékonyabban működjön, az ERP fontos eszköz, amely betekintést tud nyújtani a költségekbe és a folyamatokba az elejétől a végig. Íme néhány ok, amiért alapvető fontosságú, egy autóipari vállalat részére befektetni egy integrált ERP rendszerbe.

Termék nyomon követés: A kommunikációs és elektromos elemek egyre inkább részei a járműnek, emiatt a minőség és megbízhatóság biztosítása a legfontosabb. Az autógyártóknak tudni kell, hogy pontosan egyes modellekbe milyen alkatrészeket építettek be és ezen alkatrészek honnan jöttek, hová ment a termelés folyamán, ki, kik kezelték. A rosszul kezelt visszahívás lehet pénzügyileg pusztító is egy vállalat részére. Erre a közel múltban is láthattunk példákat.

Web-alapú szállító portálok: Ezek a portálok lehetővé teszik, hogy a szállítók és a gyártók egy központi felületen valós időben kommunikálni tudjanak egymással. Például a gyártó előzetes értesítést tud adni a szállító részére, akik egy-egy  gyártást még az előkészületi idő előtt elő tudnak készíteni.

Megbízható pénzügyi adatok: Az ellátási lánc integrálása nem csak a műveletek egyszerűsítése miatt fontos. Azon autóipari cégek, amelyek túlélték a recessziót tudják, hogy mennyire fontos a költségek nyomon követése a termelés folyamatába. Egy jó ERP rendszer képes ezen költségeket nyomon követni, valamint a beszerzések, megrendelések, számlák és értékesítési, stb. adatokból származó információk felhasználásával Cash-Flow-t tervezni.

Integrált ügyfélkapcsolat: Képzeljük el, hogy a gépkocsink kapcsolódik az internetre és még mielőtt mi tudomást szereznénk egy hibáról értesítést küld a gyártó részére, ahova az adat bekerül a CRM-be, akik végül felveszik velünk a kapcsolatot, szélsőséges esetben megakadályozva ezzel egy balesetet.

Rugalmasság a változások kezelésében: Talán a legfontosabb tulajdonsága egy ERP rendszernek, hogy képes legyen alkalmazkodni a változó környezethez jelentősebb megszakítás vagy komolyabb költségek elkerülése nélkül.

Az új módszerek és termelési eszközök, technológiák már itt vannak, a termék összetételek mindig mozgásban vannak, az autóipari beszállítók és gyártók számára egyaránt biztosítani kell azok működését.

Az abas ERP mindig szemelőt tartja, hogy a változó kihívásoknak a vállalatirányítási rendszer is megfeleljen és ezáltal a lehető legjobb támogatást tudja biztosítani a vállalat részére.  

 

Ajánlott bejegyzések