A magyar KKV szektorban egyre inkább tendencia, hogy minél hatékonyabban szervezzük meg a vállalat folyamatait, életét. Születnek is döntések a vállalatvezetők részéről a hatékonyságot illetően, azonban az esetek többségében ezek nem tudatos, ismeretanyagon alapuló döntések, hanem leginkább útkeresések. hogy mi lenne a legjobb a vállalat részére, hogyan tudnánk hatékonyabban működni.

Cikkünkben egy olyan hatékonyságot növelő és költségeket csökkentő területet szeretnénk közelebb hozni, melyet talán leginkább az autóipari beszállítók és a kiskereskedelmi multinacionális vállalatok részére beszállító cégek tapasztalnak, vagy tudatosan használják. Ez az Ellátási lánc menedzsment, elterjedtebb nevén a Supply Chain Management (SCM).

Az ellátási lánc tudatos használata vezethet alacsonyabb költségek, rugalmasabb működés, jobb szabályozás és az ügyfelek jobb kiszolgálása felé. 

 

Mi is az a Supply Chain Management

supplychainmenegmentMindenekelőtt tisztában kell lenni azzal, hogy mit takar az Ellátási lánc menedzsment kifejezés. A Supply Chain egymással összefüggő folyamatok és erőforrások összessége, amely az alapanyagok beszerzésével kezdődik és a végtermék fogyasztóhoz valló leszállításával végződik. Az ellátási lánc részét képezik a beszállítók, gyártók, logisztikai szolgáltatók, raktárak, disztribútorok , nagykereskedők, és minden olyan résztvevő, aki hozzájárul a végtermék fogyasztóhoz valló eljuttatásában. (Wikipedia)

 

Mit tehetünk az ellátási lánc javításának érdekében

Hasonlítsuk össze vállalatunk teljesítményét a versenytársainkéval. Ehhez, ha van rá módunk, akkor banchmarking módszertant (költségek, minőség, vevői elégedettség, idő) használjunk. A banchmarking betekintést nyújt a cég folyamataiba és segít azonosítani azon területeket melyeken javítani, kell. Ezen felül segít a fontossági sorrend kialakításában, hogy javítsuk az ellátási láncunkon.

De talán az első lépésnek az úton annak kell lennie egy jobb ellátási lánc eléréséhez, ha megvizsgáljuk, hogy vállalatunk belső kultúrája készen áll-e ezen folyamatok felülvizsgálatához. 

 

Az Ön cégének vállalati kultúrája lehetővé teszi az ellátási lánc javítását?

Vessünk egy pillantást egy általunk etalonnak tartott vállalatra! Vajon a vállalat vezetése magáévá tette a fenntarthatóság elveit, vagy csak utasításokkal szabályozzák a vállalatot? Vajon a vezetés motivált arra, hogy a helyes irányba terelje a vállalatot, vagy csak arra fokuszálnak, hogy a termék a lehető legalacsonyabb költségek mellett legyen elérhető a piacon. Hosszú távú növekedésben érdekeltek, vagy csak a rövid távú eredményeket figyelik.

Hiába teszünk erőfeszítéseket a jobb ellátási lánc érdekében, ha a cég vezetése nem támogatja, nem elkötelezett a változtatások mellet, akkor a végeredmény kudarc lesz. Ennek a kezdeményezésnek felülről lefelé kell haladni, és akkor lesz sikeres, ha vezérigazgató rendszeresen és tevékenyen részt vállal a feladatokban. Ha ez így van, akkor az már egy hatalmas előny.

A fenntarthatóság elveit valló vezetők inspirálnak, ők az ellátási lánc javításának rejtett bajnokai. Nincs jobb motiváció annál, mint hogy látjuk a vezetők közös gondolkodásra valló elkötelezettségét. El tudjuk képzelni, hogy a vezérigazgató minden nap biciklivel ingázik az iroda és a munkahely között? Ha igen akkor az már egy jó kezdet lehet.

De mi van akkor, ha a cégnek arra kell fokuszálnia, hogy a vállalat dolgozóitól minél szelesebb körű támogatást kapjon a projekt. Azt akarja a vezetés, hogy teljes legyen a belső összehangolás.

 

Belső összehangolás

Mi a belső összehangolás? Mivel ez az ellátási lánc menedzsmentre vonatkozik, ezért a vállalat folyamataira és gyakorlatára utal, amelyek hozzájárulnak a fenntarthatóságot szem előtt tartó döntések meghozatalához. A függőleges igazítás tartalmazza a vezérigazgató beszámolását és elszámolhatóságát, míg a vízszintes igazítás a koordináló osztályokra utal. Mindkettőre szükség van, hogy javítsuk az ellátási láncot. 

Továbbá a következő komponenseket kell, hogy tartalmazza:

·        Támogatás és jövőkép a vezetők részéről

·        Integrált stratégia és struktúra

·        Hatékony kommunikáció és a mérföldkövek frissítése

·        Hatékony, pontos vállalati jelentés, releváns információk

·        Világos elvárások

 

business_strategy_alignment

 

A változás gyakran kényelmetlen a dolgozók részére, ezért ellenállást válthat ki belőlük. Az ellenállás csökkentésének érdekében az üzleti céloknak és az ellátási lánc javítására irányuló erőfeszítéseknek egymást kell erősíteniük. Tudniillik, ha növekszik a vállalat eredményessége, teljesülnek az üzleti célok, akkor a dolgozók is kellemesebben fogják érezni magukat.

 

Ha vállalatnak van akár kétezer, vagy kettő beszállítója és megteszi az első lépéseket az ellátási lánc javításának érdekében és elvégezte a váltást akkor sincs vége a folyamatnak.  Folyamatosan értékelni kell az adatokat, mérni kell az erőfeszítések hatásait annak érdekében, hogy a belső munkatársak és a beszállítók továbbra is támogatják a vállalat értékeit és célkitűzéseit.

 

Supply Chain Management előnyei a vállalat számára

Csökkenti a készletezési költségeket, fenntartja a bizalmat a partnerek között, biztosítja a hatékony gyártási stratégia kidolgozását, javítja a vevői elégedettséget, és ami a menedzsment részére talán a legfontosabb, hogy növeli a Cash-flow-t.

A legfontosabb dolog a mai globalizált üzleti világban a gazdasági verseny a vállalatok között, és annak érdekében, hogy ezt a versenyt megnyerjük az SCM nagyon hatékony módon segíti a gazdálkodó szervezetet.

Feltehetjük a kérdést, hogy ez mind szép és jó, de az abas ERP hol és hogyan támogatja a vállalatot az ellátási lánc kialakításában és a későbbiek folyamán az erőfeszítések mérésében. A cikk második részében meg fogjuk nézni, hogy milyen lehetőségeink vannak az abas ERP-ben az SCM működtetésére. 

Ajánlott bejegyzések